Hoppa till sidans innehåll

Tävlingsinfo för nybörjare


Tävlingsinfo för nybörjare

Har du aldrig tävlat förut så prata med en ledare innan du anmäler dig. Ledaren kan hjälpa dig att välja vilka grenar som passar just dig. Se också till att du betalt medlems- och träningsavgift. 

Tidsprogram
På inbjudan finns datum för tävlingen, men inte tidsprogram. Det blir oftast klart någon/några dagar innan tävlingen ska vara, och finns oftast att hämta på hemsidan till den klubb som anordnar tävlingen.

Tävlingsdräkt
När man tävlar och representerar klubben är det roligt om det också syns på dig vilken klubb du tillhör. Som nybörjare är det dock inget tvång.
 
PM
Alla tävlingar har ett PM. Där står regler för just den tävlingen. Mycket viktigt att läsa i genom. PM finns också utlagt på Internet, eller anslås på tävlingsplatsen. 

 
Avprickning
Det är ofta avprickningar på alla löpgrenar. Vilket betyder att det första du gör när du kommer fram till en tävling är att leta på anslagstavlan för avprickning. Leta på din åldersgrupp och gren och när du hittar ditt eget namn, skriver du dina initialer efter namnet. Dessa listor tas ner när det är ca 60 min kvar till start för indelning av heat.
 
Nummerlappar
Det vanligaste är att alla ska ha en nummerlapp som bärs synlig och ovikt på bröstet. Nummerlappar hämtas ofta ut klubbvis på anvisat ställe.
 
Uppvärmning
Det är viktigt att den aktive gör en ordentlig uppvärmning innan tävlingsstart, så man är varm i kroppen och minskar skaderisken. De aktiva brukar oftast värma upp ihop med klubbkompisar som ska tävla ungefär samtidigt, men ibland får man räkna med att värma upp själv. Det är väldigt individuellt hur lång tid uppvärmningen tar, men räkna med 40-60 minuter. Så var på plats minst en timme före din första start. Kom hellre en kvart för tidigt än en kvart försent.
 
Upprop
Förutom avprickning så har man också upprop. Det brukar alltid ske 10-15 minuter före start. Då får man reda på vilket heat och vilken bana du ska springa på. I kastgrenar, höjd och längd sker oftast endast upprop 15 minuter innan på tävlingsstället.

Hjälp under dagen
Viktigt att en förälder eller annan vuxen kan skjutsa dig till tävlingen samt stanna och hjälpa dig hela dagen. Det är en del att hålla reda på så som avprickning, nummerlapp, upprop, vattenflaska, toalettbesök, kläder, tidsprogram, uppvärmning, att du får något att äta och dricka vid lämplig tid mm. När man blir större och mer van så fixar man detta själv. Men som nybörjare eller yngre barn är det en trygghet att ha någon med sig.
 
Försök till final
Det kan ibland hända att man går till final i de kortare löp-grenarna. (Vissa ungdomstävlingar har även semifinal, eller A och B final,). Det gäller att själv hålla koll på detta via resultattavla eller högtalarutrop. Det vanligaste i längd och kastgrenar är att alla får tre hopp/stötar/kast. Sedan ropas de åtta bästa vidare till final och får ytterligare tre hopp/kast.
 
Fler från klubben 

Är det fler tävlande med från föreningen är det trevligt att sitta tillsammans. Där kan man ha sina väskor och dit kan man gå och fika och prata lite mellan grenarna. Vi hejar på, stöttar och uppmuntrar varandra i klubben och det viktigaste är inte att vinna utan att ha kul och att kämpa väl.

 
Lycka till!

Uppdaterad: 09 AUG 2012 21:51 Skribent: Maria Trång

Följ oss på instagram!

Välkommen till U23EM i friidrott Gävle 2019

11-14 juli 2019 Gavlehov Arenaby    

Anmäl dig senast 8 maj!

25-26 maj 2019 

Postadress:
Gefle IF FiF - Friidrott
Gavlehovsvägen 15
80633 Gävle

Kontakt:
Tel: 026545550
E-post: This is a mailto link